Права та обов’язки лідерів учнівського самоврядування.
Голова (президент):
Справжній лідер самоврядування. Він має бути обізнаний зі станом усіх справ, що виконуються, реалізуються чи готуються в колективі. Повинен вміти надати тактовну і повноцінну допомогу будь-кому з членів свого колективу у виконанні того чи іншого завдання, сприяти встановленню доброзичливих та теплих стосунків між усіма учасниками процесу самоврядування, турбуватися про створення позитивного іміджу своєї організації, закладу.
Голова (президент):
- слідкує за виконанням статуту та законів навчального закладу;
- координує і контролює роботу органу учнівського самоврядування навчального закладу;
- координує роботу будь-кого з лідерів учнівського самоврядування у разі його відсутності;
- чесно і добросовісно захищає та відстоює інтереси членів свого колективу;
- виконує свою передвиборчу програму;
- керуючись відповідними законами та затвердженими рішеннями сесій чи загальних зборів колективу, а також загальнолюдськими принципами, приймає конкретні та виважені рішення;
- координує діяльність як законодавчих, так і виконавчих структур органу самоврядування;
- веде пленарні чи інші засідання і підписує їх протоколи;
- сприяє членам комісій (комітетів, міністерств, центрів тощо) у вирішенні проблемних питань, надає їм необхідну інформацію для їх діяльності;
- звітує про роботу учнівського самоврядування перед своїми виборцями на загальних зборах;
- вирішує інші питання, доручені керівним складом та іншими членами органу самоврядування;
- є посередником між батьківським і педагогічним колективом та колективом учнів.
Голова (президент) має право:
- на всі права, визначені у статуті навчального закладу;
- представляти свій парламент (республіку, учнівську раду тощо) в державних та недержавних структурах, органах місцевого самоврядування, у відношеннях з посадовими особами різних рівнів, а також з школярами та іншими громадянами;
- входити до складу ради навчального закладу;
- брати участь у засіданнях педагогічної та батьківської ради.
Перший заступник:
Є правою рукою і першим помічником голови учнівського самоврядування. Тісно з ним співпрацює. Головним його обов’язком є організація системи роботи усіх комісій, що працюватимуть кожна у своєму напрямку і відповідатимуть за реалізацію конкретних проектів.
Перший заступник:
- за відсутності голови виконує його обов’язки;
- відповідає за реалізацію усіх затверджених сесією (чи загальними зборами) програм та проектів, за своєчасне виконання плану роботи органу самоврядування;
- разом з координатором організовує навчання активу;
- проводить засідання активу;
- розподіляє доручення між членами своєї команди, надає як практичну, так і консультативну допомогу у питаннях виконання даних доручень;
- відповідає за систематичне висвітлення життя і діяльності колективу як у внутрішньому, так і в зовнішньому середовищі.
Перший заступник має право:
- на всі права, визначені у статуті навчального закладу;
- за умови відсутності голови, представляти свій парламент (республіку, учнівську тощо) в державних та недержавних структурах, органах місцевого самоврядування, у відношеннях з посадовими особами різних рівнів, а також з школярами та іншими громадянами;
- входити до складу ради навчального закладу;
- брати участь у засіданнях педагогічної та батьківської ради.
Заступники:
- є координаторами певних напрямків роботи в процесі самоврядування;
- тісно співпрацюють з головами підзвітних комісій;
- сприяють організації та проведенню конкретних заходів;
- забезпечення членів своїх команд необхідною інформацією для діяльності комісії;
- захищають права та інтереси членів своїх команд;
- організовують навчання активу;
- налагоджують стосунки з консультантами та координаторами певних програм і проектів (з числа дорослих).
Заступники мають всі права згідно зі статутом навчального закладу.
Секретар:
Це одна з найохайніших у роботі та найорганізованіших людей у колективі. Від його вміння правильно і чітко вести документацію, швидко реагувати на вхідну інформацію і передавати її адресату великою мірою залежить успіх всього колективу.
Секретар:
- протоколює всі засідання;
- готує необхідні матеріали та проекти документів для розгляду на нараді чи засіданні;
- обробляє записи подані до „Скриньки зауважень та пропозицій” і передає їх голові органу самоврядування чи його заступникам;
- реєструє і систематизує всю вхідну і вихідну інформацію;
- веде листування;
- інформує членів активу про засідання та наради;
- веде банк необхідної для діяльності органу самоврядування інформації.
Голова комісії:
- готує і проводить засідання комісії;
- знайомить депутатів – членів своєї комісії з наявними законами, інформаційними матеріалами та іншою документацією, необхідною для діяльності комісії;
- організовує розгляд, обговорення та підготовку конкретних документів, проектів, програм тощо до затвердження на сесії чи загальних зборах;
- входить до складу відповідної комісії;
- формує команду – колектив комісії, доповнює її з числа учнівського колективу за своїми переконаннями та бажанням (запрошує до співпраці для виконання певних ділянок роботи);
- знайомить усіх членів комісії з обсягом роботи, правами та обов’язками;
- сприяє теплому, доброзичливому психологічному клімату в колективі;
- організовує планування роботи та розподіляє доручення між членами колективу;
- разом з командою розробляє та подає на розгляд комісії нові проекти та програми;
- надає необхідну допомогу у вирішенні запланованих справ;
- слідкує, щоб всі справи комісії були висвітлені в засобах масової інформації різних рівнів;
- організовує вивчення та аналіз громадської думки щодо діяльності своєї комісії;
- налагоджує партнерські стосунки з координатором чи консультантом комісії (з числа дорослих);
- організовує навчання членів своєї комісії;
- виносить пропозиції щодо заохочення та нагородження кращих членів своєї комісії.
Відповідальний за проект:
- розробляє запропонований чи власний проект, захищає його на засіданні комісії (а в разі необхідності і на засіданні парламенту чи загальних зборах);
- знаходить координатора чи консультанта свого проекту, домовляється з ним про форми та обсяги допомоги;
- підбирає команду для підготовки та реалізації свого проекту;
- організовує реалізацію проекту;
- подає всі необхідні інформаційні матеріали про хід проекту для висвітлення у засобах масової інформації.